تقسیم استان، به شرط حفظ نام «بلوچستان» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر، گروه مجله: در سیل اخیر سیستان و بلوچستان، پهناوری استان و پراکندگی روستاها و شهرها یکی از موانع امدادرسانی سریع به مردم بود که بار دیگر ضرورت تقسیم استان برای رسیدگی بهتر به مسائل آن را یادآور شد.

«معین‌الدین سعیدی» نماینده مردم «چابهار» در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی مهر به مناطق سیل‌زده، درباره تقسیم استان سیستان و بلوچستان می‌گوید: «صرف تقسیم استان به تنهایی هیچ مشکلی را حل نکرده و شاخص‌ها را افزایش نمی‌دهد. اما اگر دوستان در سیستان مایل به پیگیری هستند و تشکیل سیستان اصرار دارند، بنده مخالفتی با این موضوع ندارم.»

او موافقت مشروط خود با طرح تقسیم استان را اینگونه بیان می‌کند: «سیستان می‌تواند با مرکزیت زابل از استان جدا شود، اما بلوچستان تقسیم شدنی نیست. اگر اصرار بر تقسیم بلوچستان زیاد باشد باید بلوچستان با نام‌های بلوچستان شمالی به مرکزیت زاهدان، بلوچستان مرکزی به مرکزیت ایرانشهر و بلوچستان جنوبی به مرکزیت چابهار تقسیم شود. اگر چنین شرایطی باشد شاید بتوان طرح تقسیم استان را پیگیری کرد.»

سعیدی یادآوری می‌کند این طرح با ملاحظات اجتماعی، سیاسی و امنیتی متعدد همراه است و باید در فضایی آرام درباره آن تصمیم‌گیری است. او تاکید می‌کند: «اجازه بدهیم پیوندهای میان مردم به راحتی مورد تهدید قرار نگیرند.»

نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم حفظ پیوندهای فرهنگی بین مردم را ضروری می‌داند و می‌گوید: «فکر می‌کنم در شرایط فعلی بهتری است به جای تقسیم استان به دنبال ایجاد ادارات کل در جنوب استان باشیم تا شاید در بحث خدمات‌رسانی بهتر و قوی‌تر عمل کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید