نیویورک تایمز نسخه‌های کپی بازی Wordle را از دسترس خارج می‌کند


صدها بازی الهام گرفته از Wordle ممکن است به‌دلیل عدم رعایت کپی‌رایت که توسط نیویورک‌تایمز کشف شده، حذف شوند.

بر اساس گزارش ۴۰۴ مدیا، روزنامه‌ی نیویورک‌ تایمز که بازی وُردل را در سال ۲۰۲۲ خریداری کرد، شکایات متعددی را علیه کلون‌های این بازی که توسط کدنویسان گیت‌هاب ایجاد شده‌اند، به‌دلیل نقض مالکیت نام تجاری Wordle و استفاده از طراحی آن (شامل جدول ۵×۶ و رنگ‌های خاکستری زرد و سبز) مطرح کرده است.

در ماه ژانویه (دی و بهمن)، دو درخواست حذف برای نسخه‌های غیررسمی کره‌ای و بوسنیایی از بازی وُردل که در گیت‌هاب منتشر شده بودند صادر شد و در هفته‌های اخیر نیز درخواست‌های دیگری برای نسخه‌های کپی‌شده‌ای موسوم‌ به Wirdle و Reactle ارسال شده است.

بر اساس اطلاعات گیت‌هاب، کد منبع‌باز Reactle حدود ۱٬۹۰۰ بار کپی شده است که به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد انواع مختلفی از بازی‌های الهام گرفته از وُردل را با زبان‌ها، موضوعات و سبک‌های دیداری مختلف طراحی کنند.

اعلان قانون کپی‌رایت (DMCA) علیه Reactle، ناظر به همه‌ی بازی‌هایی است که از کد اصلی روی گیت‌هاب بهره‌برداری کرده‌اند. پرونده ادعا می‌کند که نسخه‌های فرعی حاوی نام Wordle بدون کسب اجازه از مالک آن ساخته شده‌اند و «طراحی کاملاً کپی‌شده‌ای» از نسخه‌ی اصلی در مخزن Reactle وجود دارد.

واکرفوس، کدنویس Reactle، ضمن حذف بازی از گیت‌هاب گفته است که نمی‌خواهد وارد جنگ قانونی با تایمز شود.

نیویورک‌ تایمز در بیانیه‌ای اعلام کرده که هیچ مشکلی با افرادی که بازی‌های مشابه وُردل می‌سازند، ندارد؛ اما به شرطی که کپی‌رایت نام تجاری و طراحی این بازی را رعایت کنند. تایمز می‌گوید: «یکی از کاربران گیت‌هاب پروژه‌ی کلون وُردل را نوشته بود و به دیگران آموزش می‌داد که نسخه‌ی مشابه آن را که ناقض حق تکثیر است، ایجاد کنند.»

خود بازی وُردل به‌دلیل شباهت‌های زیادی که با مسابقه‌ی تلویزیونی دهه ۱۹۸۰ به نام Lingo دارد، مورد انتقاد قرار گرفته است. در این برنامه، بازیکنان باید کلمات پنج حرفی را حدس بزنند و ترکیب رنگ حروف با نزدیک شدن به کلمه‌ی درست تغییر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید