کدام کشورها بیشترین زبان در معرض خطر نابودی دارند؟


تقریباً نیمی از حدود ۷,۰۰۰ زبان اشاره و گفتار در جهان در حال حاضر در معرض خطر نابودی هستند. اینفوگرافیک زیر، به بررسی چشم انداز جهانی زبان هایی می پردازد که ممکن است از بین بروند.

زبان های در معرض خطر نابودی

تقریبا ۹۰ میلیون زبانی که در حال حاضر صحبت می شوند در خطر هستند

زبان منقرض شده یا مُرده زبانی است که دیگر هیچ گویشوری که به عنوان زبان اول یا زبان دوم، به آن زبان سخن بگوید را نداشته باشد.

در دوران مدرن، زبان ها معمولاً به دلیل یکسان سازی فرهنگی نابود شده اند، که منجر به تغییر زبان و کنار گذاشتن تدریجی زبان مادری به نفع یک زبان خارجی، در درجه اول زبان کشورهای اروپایی شده است.

به عنوان مثال، بسیاری از زبان‌های بومی آمریکا به دلیل استعمار اروپا در قاره آمریکا با زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، پرتغالی، اسپانیایی یا هلندی، جایگزین شده اند.

در حال حاضر، از ۷,۱۶۸ زبان زنده دنیا، ۳,۰۷۸ زبان (۴۳ درصد) به عنوان زبان در معرض خطر نابودی طبقه بندی می شوند. بیش از ۸۸ میلیون نفر به زبان هایی صحبت می کنند که در معرض خطر نابودی قرار دارند.

زبان های در معرض خطر نابودی

علاوه بر این، ۱۰۰ زبان دیگر، در صورتی که برای حفظشان هیچ اقدامی صورت نگیرد، در عرض چند دهه در معرض خطر نابودی قرار می گیرند.

در حالی که هر زبانی برای افرادی که در سرتاسر کره زمین صحبت می کنند، می نویسند و امضا می کنند اهمیت دارد، ۸۰ درصد از زبان های در معرض خطر (۲,۴۸۴)، در ۲۵ کشور وجود دارند.

از این میان، چهار کشور اول: اندونزی با ۴۲۵، پاپوآ گینه نو با ۳۱۲، استرالیا با ۱۹۰ و ایالات متحده با ۱۸۰زبان، بیش از هزار زبان در معرض خطر نابودی دارند.

به واسطه‌ی استعمار، اکثر زبان‌هایی که در جوامع بومی صحبت می‌شوند، فرهنگ و دانش ذاتی آنها، در معرض خطر از بین رفتن، قرار گرفته اند.

با این حال، زبان ها را می توان احیا کرد.

زبان های در معرض خطر نابودی

برای مثال، طی ۵۰ سال گذشته، حمایت دولت از آموزش زبان‌های بومی در مدارس به افزایش تعداد گویشوران به زبان مائوری در نیوزلند و هاوایی در ایالات متحده کمک کرده است.

پیشرفت‌های هوش مصنوعی همچنین ابزارهایی را برای حفظ زبان‌ها فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید