مقابله با رنگ و بوی مرگ در «جان داد»/ تلاش برای نجات ماهی صید شده – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرنگار مهر، تقارن ایام نوروز با ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای حضور بیشتر در کنار خانواده و سپری کردن ایام تعطیلات تا قبل از زمان افطار در منزل است. در کنار فیلم های سینمایی که امسال در قالب اکران نوروزی روی پرده سینماها آمده اند و یا آثاری که در گروه سینمایی «هنروتجربه» اکران شده اند، فیلم هایی هم هستند که به صورت آنلاین اکران می‌شوند و علاقه مندان به سینما می توانند با دانلود قانونی این آثار در ایام نوروز اوقات فراغت خود را به بهترین نحو سپری کنند.

به همین بهانه تصمیم گرفتیم در گفت‌وگوهایی کوتاه با کارگردان‌های این آثار به معرفی آنها بپردازیم تا علاقه‌مندان بتوانند برای انتخاب فیلم مورد علاقه و سلیقه‌شان راحت‌تر تصمیم‌گیری کنند.

در همین راستا با سهیلا پورمحمدی کارگردان فیلم کوتاه «جان داد» که در قالب بسته «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» در پلتفرم هاشور اکران است گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم.

مقابله با رنگ و بوی مرگ در «جان داد»/ تلاش برای نجات ماهی صید شده

سهیلا پورمحمدی، کارگردان فیلم کوتاه «جان داد» که هم اکنون در بسته «ژنریک» اکران آنلاین پلتفرم هاشور حضور دارد، در رابطه با انتخاب سوژه و شکل گیری ایده فیلمنامه این اثر به خبرنگار مهر گفت: برخی صحنه ها و موقعیت ها ذهن من را مشغول می‌کند، به تعبیری من را با خودش می‌برد؛ در بازار معروف ماهی فروش‌های گیلان، شاهد صحنه ای بودم از ماهی هایی که مدت طولانی جان می‌دادند.

وی افزود: مثلا ماهی کپور ۷ یا ۸ ساعت جان می‌دهد و فروشنده حاضر نیست ماهی را از این وضعیت خارج کند. این تصویر و موقعیت من را آزرده بود همچنین از طرف دیگر مساله پذیرش مرگ هم مساله شخصی من در مواجهه با زندگی بود و به مرور این تصویر و این دغدغه شخصی یکدیگر را تکمیل کردند و قصه «جان داد» شکل گرفت. به عبارتی قصه حاصل این تصویر و این دغدغه است.

وی در پایان درباره روند تولید این فیلم کوتاه عنوان کرد: بازنویسی فیلمنامه این کار یک سال زمان برد. به‌ دلیل این که برای انتخاب بازیگر «جان داد» وسواس داشتم و فکر می‌کردم هر بچه ای از پس آن بر نمی آید و کودک منحصر به فردی می‌خواستم، حدودا ۱۰۰ تا ۱۲۰ بچه در قالب فراخوان و بررسی آموزشگاه های گیلان برای بازی در فیلم بررسی شدند و یک پروسه طولانی برای انتخاب بازیگر اصلی و لوکیشن طی کردیم که پس از پیدا کردن لوکیشن مطلوب به طراحی صحنه پرداختیم. در نهایت پیش تولید این اثر سه ماه زمان برد.

مقابله با رنگ و بوی مرگ در «جان داد»/ تلاش برای نجات ماهی صید شده

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «دختر سعی می کند ماهی های صید شده توسط پدرش را نجات دهد.»

«جان داد» قصه مواجهه کودک با مرگ مادر خود است. مرگ مادر منجر به حساسیت او نسبت به هرچیزی با رنگ و بوی مرگ می‌شود و به تقابل با پدر خود که صیاد ماهی است بر می‌خیزد.

سایر عوامل این فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان: سهیلا پورمحمدی، مشاور پروژه: مجید برزگر، تهیه‌کننده: جواد رمضانی، بازیگران: محمود تقوی، ستیا اسدی، مدیر فیلمبرداری: آرمین یوسف‌زاده، صدابردار: علیرضا دریادل، تدوینگر: حمیدرضا برزگر، صداگذار: محمدمهدی جواهری‌زاده، موسیقی: بهراد خدیوی، انیمیشن: مسعود مرادی، تصحیح رنگ: سامان وفایی، طراح صحنه و لباس: سهیلا پورمحمدی، دستیار و برنامه ریز: امید مهدی صفت، منشی‌صحنه: صاحبه خدمتگذار، اجرای گریم: ریحانه بیاتی، مدیر تولید: محمد میرخانجانی.

دیدگاهتان را بنویسید